Palaute

Jos haluat antaa palautetta tämän blogin kirjoituksista, niin voit tehdä sen kirjoittamalla viestin alla olevan vastauslokeron kautta. Vain asialliset palautteet ovat tervetulleita. Jos emme vastaa kirjoitukseesi, niin siihen on omat syynsä. Sinun ei kannata välttämättä kirjoittaa siinä tapauksessa uudestaan.

Tämän sivun kirjoitukset ovat syntyneet yhteistyön tuloksena. Meitä yhdistää yksi ja sama henki, Jumalan pyhä henki. Minun nimeni ja muiden työhön osallistuvien nimi paljastuu aikanaan, viimeistään herran Jeesuksen kristuksen tulemuksessa. Älä suotta kysy minun nimeäni, sillä jos olisin tahtonut sen paljastaa, olisin sen ilmoittanut.

Työtoverini kertovat aikanaan oman nimensä, viimeistään silloin kun herra Jeesus ilmestyy. Siihen asti: ole siunattu herran Jeesuksen kristuksen nimessä ja anna kunnia Jumalalle hänen kauttaan kaikesta, mitä olet oppinut Raamatun pyhien kirjoitusten ja niiden selitysten kautta. Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä olkoon ylistetty aina ja iankaikkisesti, aamen.

Meistä on tärkeää se, että ihmiset eivät seuraa sokeasti muita ihmisiä auktoriteetteina vaan ajattelevat omilla aivoillaan ja ymmärtävät sen, mitä todeksi sanovat ja mihin uskovat. Kun blogissamme ei ole mainittu ketään tunnettua henkilöä tekijöiden nimien joukossa, niin lukijat eivät voi turvautua ihmisiin auktoriteetteina ja pohtivat sen vuoksi tarkemmin itse asiaa – sokea usko ja auktoriteettien seuraaminen jäävät silloin vähemmälle.

Päivitämme blogia inspiraation ja mahdollisuuksien mukaan.

Julkaisija ja tekijät

Tämän sivuston julkaisuja saa lainata vapaasti eikä lähdettä tarvitse mainita. Emme hyväksy kirjoitusten kopioimista myymistä varten ilman lupaa.

Hakemistoon

6 vastausta artikkeliin: Palaute

  1. Hei!
    Satutteko tietämään millainen kanta ns. messiaanisilla juutalaisilla on kolminaisuusoppiin ja Jumalan ”kolmiyhteisyyteen”?

    Tykkää

  2. Jeesukseen messiaana uskovat juutalaiset ovat jakaantuneet tämän aiheen tulkinnassa kahtia niin kuin muutkin nimeltään kristityt ihmiset. Osa uskoo kolmiyhteiseen jumalaan, osa pitää isää yksin ainoana totisena Jumalana.

    Juutalaisten joukossa on myös William Branhamin tulkinnan kannalla olevia ns. ”Jeesus yksin” opin kannattajia. Heidän mielestään meillä on yksi ainoa Jumala (yksi persoona), joka on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä. Tämä sama harhaoppi esiintyy myös muilla kuin syntyperäisillä juutalaisilla ja monet kolmiyhteiseen jumalaan uskovat ovat käytännössä branhamilaisia näkemykseltään.

    ”Yksin Jeesus” oppi tunnetaan paremmin nimellä ”modalismi”. Sen mukaan yksi-persoonainen Jumala näyttelee erilaisia rooleja tilanteen mukaan, mutta on silti yksi ainoa persoona ja hän on Herra Jeesus Kristus. Tässä tulkinnassa yhdistetään selvästi toisiinsa isä ja poika, niin että kielletään sen opin kautta kristuksen opetuksen mukainen Jumala: isä ja poika sekoitetaan toisiinsa Raamatun vastaisella tavalla. (1Joh 2:18-28; 4:1-5:20; 2Joh 1:7-11)

    Myös Jumalan kolmeen eri persoonaan uskovien joukossa on hyvin yleistä se, että sekoitetaan Jumala ja kristus toisiinsa sanomalla kristusta Jumalaksi sellaisissa asiayhteyksissä, joissa Jumala ja kristus tulisi erottaa toisistaan. Tähän sekaannukseen päädytään sen vuoksi, että kyse on Baabelin sekoituksesta ja muinaisen Babylonin mysteeriuskonnon opin kehitetystä versiosta.

    Tykkää

  3. Jeesuksen kaksiluonto-opista yksi kysymys askarruttaa minua: blogissanne ”Tunnustatko mysteerin totuudeksi?” (Julkaistu lokakuu 10, 2016) ja useassa muussakin kirjoituksessa käsittelette tätä asiaa. Jos Jeesus on ihmisenä luotu olento niin kuin muutkin ihmiset, niin kuinka on mahdollista, että hän ihmisenä voi antaa anteeksi syntejä (Matt. 9:6)? Eikä tässä ole jokin ristiriita?

    Tykkää

    • Luin toisaalta näinkin:

      ”Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.” Joh 14:10

      Herra Jeesus sanoi Isän asuvan Hänessä. Isän asuminen Jeesuksessa tarkoittaa sitä, että Jeesuksen fyysinen keho oli Isän tilapäinen asumuksen paikka.

      Tämä saattaisi hyvin pitkälle antaa vastauksen aiemmin minua vaivanneeseen kysymykseen.

      Tykkää

      • Jeesuksen fyysinen keho ei ollut Jumalan tilapäinen asumuksen paikka, sillä Jumala asuu yhä vielä poikansa ruumiissa. Kun Jeesus kristus ilmestyy, niin me ymmärrämme silloin sen, että isä asuu hänessä ja Jumala on hänessä. Juuri tämän asian Tuomas ymmärsi, kun sai nähdä ylösnousseen kristuksen. (Joh 20:24-31)

        Oletko ajatellut koskaan sitä, että ihmisellä ja Jumalalla on molemmilla oma tietoisuutensa? Ihmisen tietoisuus on hyvin vajavainen, mutta Jumala tietää kaiken. Jeesus ei tiedä ihmisenä läheskään kaikkea, mutta hänen isänsä tietää kaiken, koska isä on yksin se yksi ainoa Jumala, jonka Jeesus on meille ilmoittanut (kaikkivaltias kaiken luoja).

        Kolmiyhteisen jumalan opin mukaan Jeesuksella on ihmisen ja Jumalan tietoisuus, mutta hän on silti yksi ainoa olento/olevainen ja yksi ainoa persoona. Tämä on täysin järjetön väite, sillä ihminen on kokonaan eri olento/olevainen kuin Jumala. Jos uskot, että Jeesus kristus on ihminen, niin hän ei voi silloin olla Jumala, koska ihminen kristus Jeesus on kokonaan eri olevainen kuin hänen isänsä, joka on yksin se yksi ainoa Jumala, jonka Jeesus on meille ilmoittanut.

        Liked by 1 henkilö

    • Jeesus voi antaa ihmisenä anteeksi syntejä, koska Jumala on antanut hänelle sen vallan. Jumala on antanut Jeesukselle myös vallan herättää ylös kuolleita, mutta se ei tee Jeesuksesta Jumalaa, että hän on saanut isältään sen vallan. (Joh 5:17-30) Itse asiassa Jeesuksella ei ole mitään, mitä hän ei olisi saanut isältään. Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus ei voi tehdä mitään ilman isää, joten miten hän voisi olla Jumala? (Joh 5:19, 30) Jeesus myös rukoilee isäänsä (vetoaa ja esittää anomuksia), joten miten hän voisi olla Jumala? (Room 8:32; Hebr 7:25; Joh 14:16) Jumalan ei tarvitse rukoilla ketään, koska hän on itse kaikkivaltias Jumala eikä hän tarvitse keneltäkään mitään, sillä hän antaa itse kaikille kaiken: Jumala on antanut Jeesukselle jopa elämän, joten miten Jeesus voisi olla Jumala? (Joh 5:26)

      Raamatussa toistuu sama arvovaltaketju yhä uudelleen: isä (Jumala) antaa pojalleen Jeesukselle ja tämä antaa opetuslapsilleen, isä lähettää pojan ja poika lähettää opetuslapset samalla tavalla maailmaan kuin isä on lähettänyt poikansa maailmaan. (Joh 13:20; 17:18) Isä antoi pojalleen sanansa ja poika antoi ne sanat opetuslapsille (apostolit) ja he antoivat ne sanat meille ja me uskomme niiden sanojen kautta isään Jumalaan ja hänen poikaansa, (Joh 12:42-50; 14:1, 24; 17:6, 8, 14, 17, 20) Jeesukseen kristukseen, jonka isä on korottanut kaiken pääksi seurakunnalle ja kaikkia luotuja ylemmäksi herraksi. (Apt 2:38; Efe 1:17-23) Isä (Jumala) antoi pojalleen vallan antaa syntejä anteeksi ja Jeesus antoi seuraajilleen vallan sitoa tai päästää syntejä (antaa niitä anteeksi tai olla antamatta): tätä asiaa ei kovinkaan usein mainita, kun yritetään todistaa Jeesus isänsä vertaiseksi Jumalaksi. (Matt 16:19; Joh 20:23)

      Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s