Mitä ovat Jeesuksen sanoissa ”nämä pienimmät käskyt”?

Jeesus puhui vuorisaarnassa laista ja profeetoista, jotka oli tullut täyttämään. Osa Mooseksen lain käskyistä tuli täytetyksi Kristuksen uhrissa ja ylösnousemuksessa, osa uuden liiton järjestyksessä. Mutta mitä ovat ne pienimmät käskyt, joita tulisi opettaa seurakunnassa kaikkina aikoina, ja joita tulee noudattaa?

Matteuksen evankeliumi:
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Etsimme tällä kertaa vastausta kommentaareista, joiden laatijat ovat korkeasti oppineita teologeja.

Ellicott’s Commentary for English Readers

https://biblehub.com/commentaries/matthew/5-19.htm

purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä—

Nämä sanat näyttävät ensisilmäyksellä viittaavan siihen, että jopa seremonilaki oli yhtä sitova täyteen mittaansa asti Kristuksen opetuslapsille. Tuon ajan käyttö rajaa kuitenkin sanan Jumalan moraalilakiin (aivan niin kuin Siirak 32:23-24), eikä sitä ole käytetty missään muussa merkityksessä koko Uudessa testamentissa pois lukien mahdolliset poikkeukset jakeissa Hepr. 7:5 ja 16 (vrt. erityisesti Room. 13:9; 1. Kor. 7:19). Ja asiayhteys, jossa käsitellään heti aluksi moraalilakia eikä edetä seremonialakiin, on sopusoinnussa tämän merkityksen kanssa.

”Pienimmät käskyt” ovat siten niitä, jotka näyttivät vähämerkityksellisiltä, mutta olivat kuitenkin suuria—ajatusten, mielihalujen ja sanojen hallitsemista verrattuna näennäisesti suurempiin käskyihin, jotka käsittelivät tekoja. Viittaus ”opettamiseen” osoittaa sen, että meidän Herramme puhui opetuslapsilleen, ja ihmiskunnan tuleville opettajille, ja selvä johtopäätös Hänen sanoistaan on se, että niiden tarkoitus oli kohottaa vanhurskauden standardia – ei laskea sitä – suhteessa siihen, mitä oli aiemmin pidetty vanhurskaana.

Ellicott’s Commentary for English Readers, Matthew 5:19

Niin kuin näemme, ovat oppineet sitä mieltä, että Herra Jeesus ei viitannut koko Mooseksen lakiin ja kaikkiin sen käskyihin, kun opetti opetuslapsiaan ja neuvoi heitä heidän opetustoimessaan ja elämässään. Näin nämä Jeesuksen sanat ovat sopusoinnussa uuden liiton sanoman kanssa ilman ristiriitaa.

Jeesus pitää siis pienimmiltä vaikuttavia käskyjä ihan yhtä tärkeinä ja jopa tärkeämpinä kuin suurempia, jotka viittaavat ulkoiseen käytökseen eikä ihmisen sisäisiin ajatuksiin, asenteisiin ja tahtotilaan sekä sanoihin. Jeesushan opetti, että ihmisen sisältä lähtee kaikki se paha, joka saastuttaa ihmisen. (Matt. 15:11) Niinpä ei ole tuomittavaa vain ulkoisesti havaittava aviorikos vaan jo se, että joku himoitsee tehdä aviorikoksen. (Matt. 5:27-32) Eikä vain väkivallan teko ole pahasta vaan jo pelkkä viha ja turha sana. (Matt. 5:21-26; 12:33-37)

Jeesus puhuu jakeissa Matteus 5:17-19 moraalisista käskyistä, joita käy läpi heti sen jälkeen, kun on ensin painottanut niiden pitämisen tärkeyttä, ja painottaa ihmisen sydämen asenteen tärkeyttä käskyjen noudattamisessa. Ulkoinen pidättäytyminen väkivallasta ja aviorikoksista ei yksistään riitä vanhurskaan elämässä: tulee puhdistaa ensin astian sisäpuoli, jotta sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi. (Matt. 23:25-26)

Näin päätämme Jumalan tahdon mukaan tämän opetuksemme toteamukseen, jonka mukaan Jeesus ei missään kohdassa evankeliumien tekstejä käskenyt opetuslapsiaan noudattamaan uudessa liitossa kaikkia Mooseksen lain käskyjä: siviili-, sota- ja seremonialakeja. Nämä oli annettu vain Israelin kansalle vanhan liiton ajaksi. Uudessa liitossa noudatetaan uuden liiton käskyjä ja ohjeita, joiden mukaan Jumalan uusi ihminen luonnostaan elää – ei pakosta vaan sydämen mielihalusta.

Ja tärkein uuden liiton käskyistä on rakastaa toinen toistamme ja uskoa Jeesukseen Kristukseen ja hänen uhriinsa, joka on tehnyt tarpeettomaksi vanhan liiton uhrit ja temppelipalveluksen. (1. Joh. 3:23-24; Hepr. 5–10) Jeesuksen ruumiin ja veren uhri aloitti uuden liiton, joka korvasi vanhan liiton uhreineen ja pappisjärjestyksineen. (Matt. 26:26-28)

Lyhyesti poimintoja

Matteuksen evankeliumi:
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Jeesus viittaa ”näillä pienimmillä käskyillä” sisälliseen ihmiseen ajatuksineen, asenteineen ja mielihaluineen sekä sanoineen. Vanhurskaaseen elämään ei riitä se, että noudattaa ulkoisesti suuria käskyjä pidättyä väkivallasta ja aviorikoksista. Tulee puhdistaa ensin astian sisäpuoli, jotta sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi. Tulee siis puhdistua ensin ajatuksilta, mieleltä, tahdolta, sanoilta ja asenteilta, jotta voi elää käskyjen mukaan ja pitää ne.

Niinpä nämä käskyt, jotka näyttävät pienimmiltä – koska ne viittaavat ihmisen sisäiseen maailmaan ja kieltävät toisen omaisuuden himoitsemisen – ovat tärkeämpiä kuin suuremmat käskyt, jotka kieltävät ulkoisen pahan tekemisen! Se, joka opettaa näitä pienimpiä käskyjä – pahan himon ja vihan kiellot – ja noudattaa niitä, pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Mutta joka väheksyy niitä käskyjä ja purkaa ne pitäytyen ulkoista puhtautta koskeviin käskyihin, pitää kutsuttaman pieneksi taivasten valtakunnassa.

Opimme tästä sen, että mikä näyttää ulospäin suurelta, onkin pientä, ja mikä näyttää ulospäin pieneltä, onkin suurta. Tämä ajatuskulku toistuu Jeesuksen sanoissa. Pienimmistä tulee suurimpia ja viimeisistä ensimmäisiä. On siis tärkeämpää paneutua siihen, mitä ihminen on sisältä päin kuin tarkkailla vain sitä, miltä hän ulospäin näyttää. Vaikka ihminen voi ulospäin näyttää ystävälliseltä, niin hän voi olla sisältä täynnä vihaa lähimmäisiä kohtaan. Sellaisia olivat fariseukset, jotka olivat lainkiivailijoita. (Matt. 23)


Matteuksen evankeliumi:
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Nämä pienimmät käskyt viittaavat pahan himon kieltävään käskyyn ja sanoihin. Jeesus antaa heti tämän jälkeen esimerkkejä siitä, mitä ne pienimmät käskyt ovat. Syntiä ei ole vain se, että lyö toista ihmistä. Syntiä on jo se, että vihaa ja sanoo turhat sanat ”Sinä hullu!” Syntiä ei ole vain se, että makaa toisen miehen vaimon kanssa. Syntiä on jo se, että himoitsee toisen vaimoa. (Matt 5:20ss.; 12:33-37; vrt. 1. Joh. 3:15, Kol. 3:5-10)

Se, ei ole vielä riittävän vanhurskasta, että ihminen näyttää vanhurskaalta ulospäin. Todellinen vanhurskaus lähtee ihmisen sisältä, puhtaasta sydämestä ja puhtaasta mielestä. Fariseuksetkin näyttivät ulospäin hurskailta, kun maksoivat kymmenykset pienistä vihanneksista, mutta olivat sisältä päin täynnä ryöstöä, saastaisuutta, hillittömyyttä ja murhanhimoa. (Matt. 23) He olivat Jeesuksen ajan toraisteja.


”Pienimmät käskyt” ovat siten niitä, jotka näyttivät vähämerkityksellisiltä, mutta olivat kuitenkin suuria—ajatusten, mielihalujen ja sanojen hallitsemista verrattuna näennäisesti suurempiin käskyihin, jotka käsittelivät tekoja. Viittaus ”opettamiseen” osoittaa sen, että meidän Herramme puhui opetuslapsilleen, ja ihmiskunnan tuleville opettajille, ja selvä johtopäätös Hänen sanoistaan on se, että niiden tarkoitus oli kohottaa vanhurskauden standardia – ei laskea sitä – suhteessa siihen, mitä oli aiemmin pidetty vanhurskaana.”

Ellicott’s Commentary for English Readers, Matthew 5:19

Jeesus painotti ”ajatusten, mielihalujen ja sanojen hallitsemista”. Se oli tärkeämpää kuin pidättyä ulkoisesti väkivallan ja haureuden harjoittamisesta. (Matt. 5:20-32) Ulkoiseen hurskauteen pystyy melkein kuka tahansa, mutta sisäinen puhtaus on vain harvoilla. Se johtaa Hengen hedelmään eikä laki ole sitä vastaan. (Gal. 5:13-26)

Kymmenysten maksamisella tilleistä, mintuista ja kuminoista ei ole mitään arvoa Jumalan silmissä, jos unohtaa uskollisuuden, hyvyyden, oikeuden, laupeuden ja rakkauden. (Matt. 23:23ss.; Luuk. 11:42) Opetuslapset tunnistaa siitä, että heillä on keskinäinen rakkaus ja he osoittavat rakkautta myös vihollisiaan kohtaan. (Matt. 5:38-48; Joh. 13:34-35) He eivät vihaa vihollisiaan niin kuin toraistit tekevät.


Matteuksen evankeliumi:
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Sanat ”näistä pienimmistä käskyistä” viittavat Jeesukseen seuraaviin sanoihin, kun hän sanoo jo pelkän vihan ja turhan sanan olevan syntiä. Se on pienempi käsky kuin tappamisen kieltävä käsky.

Sitten Jeesus sanoo sen olevan syntiä, että joku katsoo naista himoiten häntä. Ei siis vain huorinteko ole syntiä vaan jo paha himo on syntiä. Himon kieltävä käsky on pieni käsky, mutta teon kieltävä ”Älä tee huorin!” on suuri käsky. Pientä käskyä ei pidä unohtaa vaan sitä tulee painottaa, koska sydämestä lähtevät pahat ajatukset, himo, viha, jne. Ensin tulee puhdistaa astian sisäpuoli, jotta sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi.

Jeesuksen opetus on selvä. Hän puhuu omista sanoistaan, jotka eivät katoa!

”Minun sanani eivät koskaan katoa!” (Matt. 24:35)

Jeesus ei siis puhunut kymmenysten maksamisesta mintuista, tilleistä ja kuminoista, kun puhui ”näistä pienimmistä käskyistä”. Hän puhui pahasta himosta ja turhista sanoista, jotka ovat pienempiä käskyjä kuin ”Älä tapa!” ja ”Älä tee huorin!”, mutta aivan yhtä tärkeitä ja jopa tärkeämpiä, sillä sydämestä (ihmisten ajatuksista) lähtee joko elämä tai kaikki se paha, mitä ihminen on. Hedelmä paljastaa sen, onko ihminen hyvä vai paha: rakastaako hän Jumalaa ja lähimmäistä vai ei. (Matt. 12:33-37; 7:12-20)

On siis puhdistuttava ensin sisältä (mieleltä ja ajatuksilta), jotta tultaisiin todella puhtaiksi kokonaan eikä vain pinnalta pakon edessä, koska laki uhkaa rangaistuksilla, jos sitä vastaan rikkoo. Monihan pidättäytyy väkivallasta, tappamisesta ja huorintekemisestä vain rangaistuksen pelosta, mutta se ei tee hänestä hyvää ihmistä. Se taas merkitsee koko elämää, että mieli ja ajatukset ovat puhtaat, niin että ei tee edes mieli tehdä pahaa. Ja sitä on Pyhän Hengen vaikuttama elämä ja hyvä hedelmä, jota se tuottaa.

Tätä Jeesus opetti: ei ruokasäädöksiä, juhlia tai pukeutumisohjeita, joita noudattamalla saa kyllä hurskaan maineen ihmisten silmissä, mutta voi silti olla täynnä vihaa ja vieras Jumalan tarjoamalle elämälle ja rakkaudelle, jota Pyhä Henki Kristuksen omissa vaikuttaa. Fariseukset ja lainkiivailijat näyttivät kyllä ulospäin hurskailta, mutta olivat sisältä täynnä ryöstöä, hillittömyyttä, saastaisuutta ja vihaa lähimmäisiä kohtaan. He tavoittelivat Jeesusta tappaakseen hänet. Samalla tavalla lihan mukaan syntynyt vainoaa nykyään hengestä syntynyttä. Sellaisia karta.

Hakemisto

Kategoria(t): Oppi. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti