Elämä

Luodut loistamaan

Tämän blogin kirjoitukset niin kuin monen muun kristillisen sivuston kirjoitukset keskittyvät hyvin paljon oikeaan oppiin. Jumalan pojan uskossa ei ole kuitenkaan kysymys opista vaan elämästä. Jumala on kutsunut meidät todistamaan pojastaan omalla elämällämme, ei niinkään sanoilla. Jeesus sanoi, että opetuslapset ovat kuin vuoren laella loistava kirkas lamppu. Se ei voi jäädä näkymättä ja olla pimeä. Se valaisee kirkkaasti sen ympäristön johon se on asetettu.

Se valo, jota me loistamme, ei saa olla itsekkyyttä. Me emme ole mitään erinomaista tai ihmeellistä itsessämme, mutta jos kristus saa meissä muodon ja Jumala vaikuttaa meissä, niin se ilmenee rakkautena Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan. Sellaisen ihmisen lähellä on hyvä olla. Hän ei tee mitään itsekkyydestä vaan tekee kaiken sen vuoksi, että muilla olisi hyvä olla. Hän ei ole vaatimassa itselleen vaan hän on antamassa muille. ”On autuaampi antaa kuin ottaa”, sanoi herra, ja antoi omalla elämällään esimerkin siitä, mihin Jumala meidät kutsunut ja valinnut.

Jumala on luonut meidät loistamaan poikansa herran Jeesuksen kristuksen valoa tähän pimeään maailmaan.

On helppoa kirjoittaa teoreettista opetusta, mutta jos opetus ei näy omassa elämässä, on se opetus tuulen hyminää ja valuu hiekkaan. Mitä hyötyä on kirjoittaa rakkaudesta, jos ei osoita sitä edes omaa perhettään kohtaan? Mitä hyötyä on kirjoittaa elämästä, jos ei muista itse elää ja tuoda iloa muiden elämään? Mitä rakkautta on siinä, että kilpaillaan muita vastaan siinä, kuka loistaa kirkkaimmin omaa valoaan vuoren harjalla? Sen sijaan, että tavoittelisimme etumaisia sijoja pidoissa ja valokeilassa oloa, tulisi meidän auttaa muita heidän iloonsa.

Jos meitä ei kiinnosta se, miten meidän läheisillämme menee, niin miten kristus voisi loistaa valoaan meidän kauttamme? Jos me sulkeudumme omaan itseemme ja etsimme vain omaa hyötyä ja vaikka tietoa omaa itseämme varten, niin minkä palkan me siitä olemme saava herralta hänen tulemuksessaan? Jos me emme huolehdi lähimmäisten tarpeista ja uhraa itseämme heidän hyväkseen, niin minkä palkan me saamme siitä? Suurta armoa on, jos herra ei hakkaa meitä silloin kappaleiksi yhdessä syntisten ja jumalattomien kanssa.

On helppo teoretisoida ja muodostaa oppeja pyhistä kirjoituksista. Joskus ne ovat jopa totuudenmukaisia ja hyviä opetuksia, mutta mitä se hyödyttää ihmistä, jos hänellä on oikea oppi, mutta elämä puuttuu? Jos sinä lyöt lähimmäisiä oikealla opilla ja pyrit korottamaan itseäsi sen avulla, niin sinussa ei ole Jumalan rakkautta ja jos tuomitset väärin kristuksen verellä pestyjä Jumalan lapsia kadotukseen matkalla olevaksi, niin miten voit vaatia itsellesi armoa Jumalalta, jos oletkin itse erehtynyt ja harhaan joutunut, väkevän eksytyksen ja valheen hengen vaikutuksen alainen?

Menepä julistamaan oikeaa oppiasi oikeaan elämään, ihmisten arjen keskelle! Kyselepä heiltä, kiinnostaako heitä se, onko Jeesus isän vertainen Jumala vai pelkkä ihminen vai enkeli! Luuletko, että heitä kiinnostaa tietää se, miten sinä olet ymmärtänyt jumaluusopin ja mitä mieltä Jumala siitä on? Jumala ei levitä ihmisille itseään koskevaa oppia vaan hän tekee heille tiettäväksi sen, mikä on hyvää ja mikä on pahaa, mikä on oikein ja mikä on väärin. Jumala tahtoo, että ihmiset lakkaisivat olemasta itsekkäitä ja alkaisivat rakastaa toisiaan käytännön teoissa eivätkä vain sanoilla. Se, joka saa levitettyä ystävällisyyttä, laupeutta, oikeutta ja rakkautta lähimmäisten elämään, on paras Jeesuksen kristuksen todistaja ja hän tekee sen omalla elämällään, ei teoreettisilla opeilla ja sanoilla.

Kuinka moni meistä on todella kiinnostunut siitä, mitä kaverille kuuluu? Ketä kiinnostaa edes se, miten puolisolla sujuu tai omalla lapsella tai veljellä tai sisarella? Jos me emme tee hyvää omille perheenjäsenille ja pidä huolta heistä, niin miten voisimme pitää huolta Jumalan seurakunnasta ja olla heidän opettajiaan? Se, joka tahtoo muita opettaa, oppikoon ensin hiljaisuudessa rakastamaan läheisiään ja tuokoon sitten valoon tietonsa sävyisyyden hengessä ja rakkaudessa totuutta kohtaan. Vasta sen jälkeen maailma ja omat läheisemme uskovat, että Jumala on meidät lähettänyt ja me olemme herran Jeesuksen kristuksen seuraajia.

Jos meillä on paha sydän ja olemme eripuraisia, lietsomme vihaa ja riitoja veljien välille, korotamme itseämme, nuijimme muita, niin me osoitamme rakkautta vain sanoilla, mutta emme teoilla ja sydämen asenteella. Jos tietomme ja viisautemme on riitaisaa riivaajien viisautta, niin miten me voisimme koota Jumalan lapsia yhdeksi laumaksi sen sijaan, että hajotamme heitä? Jos emme kuuntele muita vaan tuomme aina julki oman mielipiteemme ja ennalta varmasti totena pitämämme opin, niin miten me voisimme vaikuttaa muiden mieliin ja sydämen asenteisiin?

Jokainen kanssamme työtä tekevä ja meidät kohtaava sielu huomaa kyllä, kiinnostaako meitä lainkaan kuunnella hänen näkökantaansa vai tahdommeko vain jyrätä hänet ja osoittaa itse olevamme oikeassa. Jos joku huomaa meistä sen, että me olemme todella kiinnostuneita hänestä itsestään ja pyrimme ymmärtämään asioita hänen näkökulmastaan, niin vasta silloin voimme vaikuttaa hänen ajatuksiinsa, tahtoonsa ja tekemiseen. Juuri siten Jumalan henki ohjaa meitä elämään läheistemme kanssa.

Jos näemme lähimmäisen vain käännytyksen kohteena olevana objektina sen sijaan, että näkisimme hänessä rakkaan veljen tai sisaren tai läheisen ihmisen, jonka puolesta meidän herramme Jeesus kristus on kuollut ristillä, niin miten voimme olla hänelle kristuksen kirje ja välittää hänelle sen rakkauden, joka meillä tulisi olla ensin toinen toistamme kohtaan ja sitten myös kaikkia ihmisiä kohtaan?

Jumala vaikuttakoon meissä kaikissa uutta elämää omaksi kunniakseen henkensä kautta, jonka on pannut meihin asumaan!

”Herramme Jeesuksen kristuksen armo olkoon teidän kanssanne. Amen. Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta, mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi, Jumalan, ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen kristuksen kautta, aina ja iankaikkisesti. Amen.” (Room 16:24-27)

Siirry tästä linkistä seuraavaan uudesta elämästä kertovaan kirjoitukseemme. Saakoon Jumala siunata meitä kaikella hengellisellä tiedolla ja viisaudella, niin että käytämme sitä oikein Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen sen sijasta, että löisimme veljiämme oikealla opilla ja korottaisimme sen avulla itseämme.

Hakemisto

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s