Sapatti

Kumpi on sinusta tärkeämpää: rakkauden käskyn vai sapatin käskyn noudattaminen? Jos noudatat sapatin käskyä, niin rikot silloin rakkauden käskyä vastaan!

Sapatin käsky on kaikin puolin huonompi ja vähemmän tärkeä kuin kymmenen käskyn moraalilain säädökset eli ne yhdeksän muuta käskyä. Kumpi on sinusta tärkeämpää

  • se, että et pidä muita jumalia taivaallisen isämme ja luojamme rinnalla vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että et tee jumalankuvia ja palvo niitä, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että et lausu turhaan Jahven sinun Jumalasi nimeä, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että lapset tottelevat vanhempiaan, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että et tapa (murhaa), vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että et tee aviorikosta, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että et varasta, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että et anna väärää todistusta lähimmäisestäsi (et valehtele), vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
  • se, että et himoitse mitään lähimmäisen omaa (ahneus, kateus), vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?

Huomaatko näistä kohdista sen, että on paljon tärkeämpää noudattaa kirjaimellisesti yhdeksää muuta käskyä kuin sapatin käskyä? Ketä se vahingoittaa, jos teen palkkatyötä sapattina tai kotiaskareita? Se voi olla vahingoittamisen sijasta hyödyllistä ja osoittaa rakkautta lähimmäisiä kohtaan. Sen sijaan minkä tahansa muun käskyn kirjaimellinen rikkominen vahingoittaa lähimmäistä ja turmelee sisimpääni vähäisessäkin määrin rikottuna. Samaa ei voi sanoa kirjaimellisen sapatin käskyn rikkomisesta.

Sapatin käsky on huono käsky, jos koko kansan ja yhteiskunnan pitäisi noudattaa sitä yhtä aikaa. Se aiheuttaisi paljon kärsimystä ja vahinkoa ihmisille. Sellainen käsky ei voi olla iankaikkinen hyvä moraalikäsky, jonka Jumala olisi antanut kaikille kansoille. Onko se yleensä ollenkaan Jumalan käsky? Sitäkin sopii kysyä! Mistä tiedät, että Raamatun kirjoitukset ovat Jumalan sanaa? Ihminenkö sen sinulle sanoi vai Jumala? Todella?

Mieti vielä sitä, käskisikö hyvä ja rakastava oikeudenmukainen Jumala tappaa sellaisen miehen, joka kerää polttopuita sapattina? Raamatun Jumala käski tehdä niin! Pidätkö sinä tätä käskyä hyvänä vai pahana? Mitä sinun oikeustajusi sanoo? Onko oikeustajusi Jumalan oikeustajua vastaan: tai oikeammin Mooseksen lain kirjoittajien oikeustajua vastaan!? Ihmiset ovat kirjoittaneet Mooseksen lain – ei Jumala.

Tappaisitko sinä omat lapsesi tai puolisosi, jos he olisivat homoseksuaaleja, avionrikkojia, vääräuskoisia, irstaita, juomareita tai rikkoisivat sapatin? Tappaisitko avioparin, jos he harjoittavat yhdyntää vaimon kuukautisten aikana? Raamatun jumala käskee nämä kaikki tappaa ja monesta muustakin syystä on säädetty kuolemanrangaistus Mooseksen laissa. Onko Mooseksen laki siis Jumalan sanaa ja käskyjä vai ihmisten sanaa ja käskyjä? Miten luet?

Miksi kaikkien yhteiskunnan jäsenten tulisi viettää lepopäivää samana päivänä? Mitä väliä sillä on, minä päivänä ihminen lepää työstään? Eikö olekin parempi järjestelmä se, että ihmiset lepäävät eri päivinä, jolloin aina on joku tekemässä työtä muiden parhaaksi! Se on totisinta rakkautta, mutta sapatin kirjaimellinen käskyn noudattaminen olisi raakuutta ja vahingoittaisi ihmisiä sekä yhteiskuntaa! Sapatin käskyn noudattaminen yleisenä ja koko yhteiskuntaa koskevana käskynä on syntiä: rakkauden käskyn rikkomista!

Onko sapatin pyhittäminen yksinkertaista?

Muuan seitsemännen päivän pyhittävä henkilö on sanonut, että hän pyhittää sapatin, koska se on kymmenessä käskyssä. Niin yksinkertaista se on. Mutta onko?

Mitä on lupa tehdä ja mitä ei ole lupa tehdä sapattina?

Kun mietit asiaa, niin löydät lukemattomia työtehtäviä ja kotiaskareita, joiden tekeminen on rakkauden käskyn noudattamisen vuoksi välttämätöntä. Niinpä sapatin käskystä jää jäljelle pelkkä torso, jolla ei ole käytännön elämässä muuta kuin uskonnollinen merkitys. Mitä lepoon tulee, niin ihminen saa levätä silloin, kun siihen on mahdollisuus. Se ei ole päivästä ja hetkestä kiinni.

Lukemista

Kategoria(t): Oppi. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti