Mikä on suurin käskyistä?

Jeesus kohtasi kirjanoppineen, joka kysyi häneltä, mikä on suurin käskyistä. Luemme tämän keskustelun Markuksen evankeliumin mukaan ja selitämme sanaa niin kuin Jeesuksellakin oli tapana sitä opetuslapsille selittää, kun he olivat keskenään ja väkijoukko ei heitä enää häirinnyt.

Markuksen evankeliumi:
12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: ”Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?”
12:29 Jeesus vastasi: ”Ensimmäinen on tämä: ’Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi’.
12:31 Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä.”
12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: ”Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit.”
12:34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: ”Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta”. Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.

Tärkeintä näissä käskyissä on tietysti noudattaa niitä käytännössä eli rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Tässä on kuitenkin myös Jumalaan ja Jeesukseen uskon kannalta tärkeä opin kohta, nimittäin ”jumaluus”. Ketä Jeesus ja kirjanoppinut sanovat AINOAKSI JUMALAKSI? Isää, mutta eivät Jeesusta ja pyhää henkeä. Tässä olisi ollut oiva tilaisuus opettaa kolmiyhteistä jumalaa, jos se olisi Jumalan tahdon mukainen opetus, mutta sen sijaan Jeesus ylistää ymmärtäväiseksi (järkeväksi) oppia, jonka mukaan Isä yksin on ainoa totinen Jumala. Näin hän sanoo myös Johanneksen evankeliumissa.

Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Iankaikkinen elämä on ainoan Jumalan ja hänen poikansa Jeesuksen tuntemista: meidän taivaallisen isämme ja Jeesuksen kristuksen Jumalan ja isän tuntemista, ja ihmisen kristuksen Jeesuksen tuntemista. (Joh 20:17; 1Tim 2:5) Iankaikkisen elämän edellytys opillisesti on siis se, että erotamme toisistaan Raamatun opettamalla tavalla Jumalan ja Kristuksen, joka on ihminen, sen sijaan, että sanoisimme Jeesuksen olevan Jumala isän rinnalla ja hänen vertaisensa. Näin ei Raamattu opeta. Jos siis olet raamatullinen, niin pidät Isää yksin ainoana totisena Jumalana ja sanoudut irti kolmiyhteisen jumalan opista.

Jeesus lainasi tuossa edellä olevassa kohtauksessa Israelin uskontunnustusta Mooseksen laissa. Sen mukaan Israelin Herra on yksin ainoa Herra eikä ketään muuta ole Herrana hänen rinnallaan. Tätä Jumalaa tuli rakastaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. (3Moos 19:18; 5Moos 6:4-9) Käsky rakastaa yhtä ainoaa taivaallista Isää on niin tärkeä, että se tuli sitoa merkiksi käteen ja olla muistolauseena otsalla: sitä käskyä tuli opettaa lapsille alati ja teroittaa sitä mieliin. Tämä käsky on vastakohta sille, mitä pedon merkiksi Ilmestyskirjassa kutsutaan. Sekin tulee laittaa oikeaan käteen tai otsaan: pitää käsky mielessä ja noudattaa sitä kaikessa elämässä. (Ilm 13:11-18)

Niin, kumman käskyn sinä olet painanut otsaasi ja pidät muistolauseena kädessäsi? Kolmiyhteisen jumalan käskyn vain käskyn rakastaa yhtä taivaallista isää Jumalaa yli kaiken? Se myös kertoo paljon siitä, onko sinut merkitty pyhän hengen sinetillä vai ei. Jos on, niin hylkäät porton opin ja pidät totena vain sen, minkä voit helposti ymmärtää ja käsittää järjelläsi, sillä se on Jumalan sanan opetusta. Jeesus ylistää sellaista opetusta tunnustavaa ”ymmärtäväiseksi” eli ”järkeväksi” valituksi ja pyhäksi, eikä kiellä sinua Isän edessä, kun saapuu, koska olet pitänyt kiinni suurimmasta käskystä ja elänyt sen mukaan. (Mark 12:28-34)

Autuaita ovat Ilmestyskirjan mukaan ne, jotka pitävät Jeesuksen kristuksen käskyt ja tämä on niistä tärkein. (Ilm 12:17; 14:12) Oletko sinä autuas vai saatko sen kohtalon, joka portolla on, kun se tunnustaa väärää uskontunnustusta ja palvelee siten petoa? (Ilm 17-18) Ole tarkka sen suhteen, mitä pidät totena ja miten todistat Jumalasta ja Jeesuksesta, että et vain antaisi heistä väärää todistusta. Erota Jumala ja Jeesus toisistaan samalla tavalla kuin heidät Raamatun kirjoituksissa on toisistaan erotettu: Jumalaksi ja ihmiseksi, kahdeksi eri olevaiseksi, ei yhdeksi ja samaksi olennoksi.

Lue kirjoitukseni ”Yksi olento ei voi lla kaksi olevaista”.

Hakemisto

Kategoria(t): Jumala. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti