Unitarismi Suomessa ja maailmalla

Meiltä on kysytty välillä siitä, mihin uskovien yhteisöön me kuulumme tai mitä unitaarien yhteisöjä ylipäätään on olemassa: olemmeko vain suomalainen ”lahko” vai onko unitaareja muuallakin maailmassa? Onko meillä yhteistä oppia? Vastaamme nyt näihin kysymyksiin parhaan kykymme mukaan.

Unitaareilla ei ole mitään kaikille unitaareille yhteisiä opin kohtia niin kuin ei trinitaareillakaan niitä ole, pois lukien ne tärkeimmät:

1. On vain yksi Jumala, isä.

2. Jeesus kristus on ihminen, ei muuta.

Muista asioista voidaan olla mitä mieltä tahansa ja vaihtelevia mielipiteitä löytyy ryhmittäin ja yksilöittäin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unitarianism

Me olemme niitä harvoja unitaareja Suomessa, jotka eivät kuulu unitaarien universalistien joukkoon, joilla on rekisteröity yhdistys nimellä Suomen Unitaariuniversalistinen Seura. Me emme ole olleet yhteydessä heihin, mutta toivomme heille kaikkea hyvää ja arvostamme sitä, että he eivät ole liian dogmaattisia niin kuin me aikoinamme olimme.

https://unitaari.wordpress.com/

Pidimme aiemmin oikeaa opillista ymmärrystä liian tärkeässä roolissa sielujen pelastumisen kannalta, mutta nyt ymmärrämme sen, että tärkeintä elämässä on rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään ja pyrkiä lisäämään ihmisten onnellisuutta sekä vähentämään kärsimystä. Opillinen ymmärrys ja totena pitäminen ovat merkitykseltään toissijaisia ja jopa vähäisiä.

Me olemme nyt hyvin vapaita sen suhteen, millä tavalla itse kukin uskoo ja arvostamme sellaista sanan- ja uskonnonvapautta, jossa ei painosteta ketään ja kunnioitetaan toisten vakaumusta, vaikka se olisi erilainen kuin itsellä. Ketään ei tuomita kadotukseen sen vuoksi, että sattuu olemaan eri mieltä jossakin asiassa tai käyttäytyy huonosti (elämäntavat poikkeavat normikristitystä), mutta on lopulta kuitenkin hyvä ihminen.

Me emme enää pingota liiaksi oikean opin ja pyhän elämän puolesta. Kukaan ei voi pelastua omilla teoillaan tai hyvyydellään eikä kukaan voi välttyä kadotustuomiolta karttamalla pahaa tai yrittämällä olla parempi ihminen kuin mitä on. Kukaan ei voisi elää ikuisesti, ellei Jumala armossaan herättäisi kuolleita. Me emme edes tiedä sitä, onko kuoleman jälkeen tarjolla mitään elämää – iankaikkista tai määräajan kestävää – tai tuomitseeko joku Jumala meitä kuoleman jälkeen vai ei.

Jos ihminen on hyvä, niin hän tuo hyvän sydämen runsaudesta esiin hyvää; jos ihminen on paha, niin hän tuo pahan runsaudesta esiin pahaa. (Matt. 12:33-37) Ihminen on sitä mitä on ja toimii sen mukaan. Niinpä me emme yritä pelastaa itse itseämme tekojen tai pahan karttamisen ansiosta. Me elämme sellaista elämää, jota luonnostaan eläisimme muutenkin, vaikka emme uskoisi mihinkään. Eivätkä kaikki meistä enää uskokaan, mutta kaikki pitävät mahdollisena erilaisia järkeviä vaihtoehtoja!

Olemme huomanneet sen, että ihmisen usko ei ole samanlaista koko hänen elämänsä ajan. Se muuttuu ja kehittyy sitä mukaa kuin uskova saa lisää tietoa. Raamatun henkilöiden usko ei ole samanlaista eri aikakausina eikä edes samana aikana. Vanhan testamentin aikana noudatettiin eri käskyjä ja ohjeita kuin uuden liiton aikana. Mooses käski tappaa armotta joidenkin käskyjen rikkomisesta, mutta uudessa liitossa tappaminen samoista syistä olisi syntiä (esimerkiksi sapatin, haureuden tai aviorikoksen kieltävien käskyjen rikkominen).

Tuomion perusteet ovat myös erilaiset eri aikoina. Jumala ei kohtele ihmisiä tasapuolisesti ja samanarvoisesti: hän on puolueellinen tuomioissaan ja tuomitsee väärin niin kuin ihmiset. On syytä uskoa, että Raamattu on tältä osin pelkästään ihmisten sanaa eikä Jumalan sanaa niin kuin kristityt ovat tähän asti sokeasti uskoneet, vastoin omaa järkeä, moraalia ja oikeustajua. Nyt on aika tehdä pesäeroa sellaisiin Raamatun kirjoituksiin, jotka kertovat kirjoittajien vääristyneestä oikeustajusta ja huonosta moraalista. Ne eivät kelpaa käskyiksi tai ohjeiksi hyville ihmisille.

Näemme henkilökohtaisen uskon kehittyvän monien kohdalla totuuden tuntemisen kautta. Monet meistä ovat olleet aiemmin aivopestyjä trinitaareja: kolmiyhteisen jumalan oppiin ja ikuiseen piinahelvettiin uskovia eksytettyjä sieluparkoja. Meidät on saatu uskomaan järjettömyyksiä ja mielipuolisia sisäisesti ristiriitaisia opetuksia. Kun olemme saaneet näistä tietoa ja hyviä perusteluja, niin olemme hylänneet ne uskomukset väärinä. Joidenkin kohdalla kristillinen usko on vaihtunut deismiin. Joku on tullut agnostikoksi. Agnostismi on ehkä ainoa järkevä tapa suhtautua uskon asioihin.

Unitarismi ei saa suurta kannattajajoukkoa. Oletamme, että meitä on tällä hetkellä korkeintaan muutama kymmenen henkeä koko Suomen maassa. Maailman laajuisesti meitä on ehkä muutama satatuhatta (Unkarissa pelkästään 100 000), mutta tarkkaa lukumäärää ei tiedä kukaan. Lukumäärän tietämistä tärkeämpää on rakastaa toisiamme ja olla vapaa kaiken hyvän tekemiseen, mikä on mahdollista luonnostaan hyville ihmisille ja niille, jotka ovat kokeneet mielenmuutoksen pois pahuudesta korkeimman moraalikäskyn mukaiseen elämään (rakkaus).

Me edustamme vain hyvin pientä ja suppeaa osaa maailman unitaareista. Olemme suvaitsevaisuuden ja vapaamielisyyden suhteen lähellä unitaariuniversalisteja, mutta opillisen painotuksen suhteen lähempänä tiukan dogmaattisia unitaareja. Olemme tosin kokeneet tässä asiassa mielenmuutosta, niin että emme pidä enää oikeaa oppia niin tärkeänä kuin aiemmin. Olemme sitä mieltä, että kukaan meistä ei voi edes tietää sitä, mikä täysin oikea oppi on! Raamatun kirjoittajat ja henkilötkin ovat joissakin asioissa jyrkän erimielisiä siitä, mikä on oikea opetus, joten ei liene ihme, jos mekään emme sitä varmasti tiedä?

Raamatun kirjoittajat olivat vajavaisia ja erehtyväisiä ihmisiä aivan niin kuin mekin. Tämä näkyy mielipiteiden kirjona koskien erilaisia opetuksia. Raamattu ei ole kokonaan virheetöntä ja erehtymätöntä Jumalan sanaa, jos on ollenkaan. Pidämme avoinna erilaisia vaihtoehtoisia selityksiä koskien Raamattua, Jumalaa ja maailman syntyä. Suhtaudumme myötämielisesti tieteelliseen tutkimukseen, joka on tiedettä eikä oman uskon ja maailmankuvan pönkittämiseksi tapahtuvaa pseudotiedettä. Tiede on sitä, että toimitaan puolueettomasti ja annetaan näytön (havaintojen) vaikuttaa siihen, mitä johtopäätöksiä tehdään ja mitä näkemyksiä pidetään parhaiten perusteltuna uskomuksena (tietona).

Me emme väitä mitään sellaisia asioita absoluuttiseksi totuudeksi, joita emme voi varmasti tietää ja todistaa. Voimme silti arvioida Raamatun kirjoituksia ja sanoa niistä joitakin ”totuuksia”, jotka perustuvat parhaaseen saatavilla olevaan tietoon ja olemme sen vuoksi asioista varmoja. On varmaa, että Raamatussa on virheitä ja epätosia kertomuksia: myyttejä, legendoja ja asiavirheitä historiallisessa kerronnassa. Raamattu ei ole kokonaan erehtymätöntä ja virheetöntä Jumalan sanaa. Tämä on fakta, joka voidaan todistaa. Jos joku väittää muuta, niin hän levittää epätotta tietoa ja se on valehtelua, jos hän tietää väitteensä epätosiksi.

Unitaareilla on monia erilaisia näkemyksiä opillisista asioista: käytännössä melkein kaikki samat opin versiot löytyvät unitaareilta kuin mitä on trinitaareilla, pois lukien jumaluusoppi ja oppi ikuisesta piinahelvetistä, johon yksikään unitaarien yhteisö ei tietääksemme nykyään enää usko, niin kuin ei ihmisen sielun kuolemattomuuteenkaan. Yhteistä meille on se, että isä Jumala on yksin ainoa totinen Jumala, kaiken luoja, kaikkivaltias ja Korkein. Ketään ei ole hänen rinnallaan samanarvoisena Jumalana. Pyhä henki ei ole persoona, joka tekee itsenäisiä päätöksiä ja suunnitelmia: se on Jumalan henki, jonka kautta Jumala toimii maailmassa ja valituissa palvelijoissaan.

Jeesus kristus, Nasaretilainen, on mielestämme pelkästään ihminen eikä hän ole mitään muuta: hän sai alkunsa äitinsä Marian kohdussa, mitä ennen hän ei ollut olemassa. Neitseestä syntyminen jakaa unitaarien mielipiteitä: osa uskoo neitseestä syntymiseen, osa epäilee sitä ja osa pitää sitä katolisena harhaoppina, joka on lisätty Raamattuun tai tulkittu väärin Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien alkuja. Olemme kaikki yhtä mieltä siitä, että vaikka Jeesus olisi siinnyt pyhästä hengestä ja syntynyt neitsyt Mariasta, niin hän on silti pelkkä ihminen, jota ei ole ollut olemassa ennen sikiämistään. Jeesus ei siis ole kaiken luonut Jumala tai isää alempi luojajumala, Jumalan Poika tai ylienkeli Miikael, niin kuin trinitaarit, areiolaiset ja Jehovan todistajat luulevat hänen olevan.

Ulkomailla parhaiten näkemyksiämme ovat aiemmin vastanneet Biblical Unitarian sivuston ylläpidon takana olevat seurakunnat (Spirit & Truth Fellowship International), Sean Finnegan ja hänen taustallaan olevat seurakunnat, The Living Truth Fellowship, Paul Sumner, Anthony Buzzard ja hänen seurakuntansa (The Restauration Fellowshipin perustaja), Christadelphian seurakunnat, Living Hope Ministries, Restauration Fellowship, The Trinity Delusion, jne. Lisäksi on monia yksittäisiä henkilöitä, joiden opetuksista olemme saaneet apua tutkimuksissamme (esimerkiksi Jeff Cambpell ja Allon Maxwell). Emme ole näiden kaikkien kanssa samaa mieltä kaikista asioista, mutta jumaluusopista kuitenkin.

Unitaarisen tai areiolaisen näkemyksen takana on myös joukko judaistisia seurakuntia ja Raamatun opettajia, joista mainittakoon areiolainen United Church of God ja unitaristinen Ronald Weinland/ the Church of God. Otimme tähän mukaan yhden areiolaisen yhteisön, koska joissakin unitaarien seurakuntien kokouksissa on säännöllisesti myös areiolaisia osallistujia. Opillinen näkemys voi muuttua ja yleensä muuttuukin ajan saatossa, niin että trinitaarista tulee ensin areiolainen ja sen jälkeen unitaari, tai sitten hän jää areiolaiseksi tai kääntyy Jehovan todistajaksi. Itse asiassa Jehovan todistajat ovat myös areiolaisia, mutta erotimme heidät omaksi ryhmäkseen, koska niin yleisesti tehdään.

Kaikkia unitaarisia yhteisöjä ei tullut mainittua, mutta tärkeimmät tuntemamme kuitenkin. Englanninkielisestä Wikipediasta löytyy kattavasti tietoa unitaareista eri puolilla maailmaa. Suomessa on 2000-luvun alussa vaikuttanut unitaariuniversalistien lisäksi kristadelfialainen yhteisö, joka kokoontui Oulun kaupungissa, mutta on sittemmin lakannut toimimasta. Suomessa asuu tällä hetkellä vain yksi ulkomailta Suomeen muuttanut kristadelfialainen perhe. Tämä tieto on vuodelta 2018 ja peräisin yhteisön arvostetulta sanan opettajalta, Steven David Coxilta.

Me Jumalan valtakuntablogissa emme ole aikeissa ”perustaa seurakuntaa” tai järjestöä vaan toivomme itse kunkin pitävän esillä totuutta siellä, missä he asuvat. Me emme järjestä kokoontumisia emmekä pidä aktiivisesti yhteyttä muiden kanssa, mutta asiat voivat tietysti muuttua, jahka kannatus kasvaa ja etäisyydet välillämme lyhenevät. Jos Jumala tahtoo, niin hän kutsuu kaltaisemme unitaarit yhteen aikanaan. Silloin voi tulla ajankohtaiseksi rekisteröidyn yhdistyksen tai uskontokunnan perustaminen, mutta myös ilman sellaista on mahdollista toimia lakien ja asetusten mukaan, kunhan ei kerää tai siirrä rahaa lainvastaisella tavalla ja toiminta perustuu vapaaehtoiseen työhön palkkatyön sijasta.

Me olemme sitä mieltä, että seurakuntia ei perusteta: maailmassa on yksi ainoa Jumalan seurakunta, johon kaikki pyhästä hengestä osalliset Jumalan lapset kuuluvat ja ne, jotka Jeesus tunnustaa omikseen isänsä edessä tulemuksessaan. Jumala liittää seurakuntaan ja vain hän voi erottaa siitä. Tätä universaalia Jumalan seurakuntaa verrataan Raamatussa Kristuksen ruumiiseen. (Efe 1:22-23, 1Kor 12:12-27, jne.) Kun Jumalan seurakuntaan kuuluvat kokoontuvat yhteen, niin sitä kokoontumista kutsutaan myös seurakunnaksi, mutta silloin on kyse vain yhden solun kokoontumisesta yhteen. Koko seurakunta kokoontuu sitten Kristuksen tulemuksessa yhteen yläilmoissa ja pilvissä, kun Herra tempaa meidät ylös häntä vastaan. (1Tess 4:13-17)

Näin siinä tapauksessa, että Raamattu on totta Nasaretilaista Jeesusta koskevissa kohdissa ja Paavalin teologia on Jumalalta saatua, Jeesuksen kristuksen kautta. Kristinuskohan perustuu lähes yksinomaan Paavalin teologiaan ja katolisten isien opetuksiin: he valitsivat ne kirjoitukset Raamattuun, jotka sopivat heidän uskontoonsa. Jumala ei sitä valintaa ole tehnyt Vanhan eikä Uudenkaan testamentin osalta. Tästä syystä juutalaisten Tanakh (VT) poikkeaa kristittyjen Vanhasta testamentista ja eri kirkkokuntien Raamatut poikkeavat niihin sisältyvien kirjoitusten osalta. Koska kristityt eivät tiedä varmuudella edes sitä, mitkä kirjoitukset ovat ”pyhiä” ja Jumalan sanaa, niin miten he voisivat tietää totuuden kaikista uskoon liittyvistä asioista?

Me tunnustamme avoimesti, että me emme tiedä totuutta kaikista asioista liittyen Raamattuun, Jumalaan ja Jeesukseen. Voi olla, että olemme erehtyneet jo opin alkeissa eli uskossa Jumalaan, kuolleitten ylösnousemukseen, viimeiseen tuomioon ja ikuiseen elämään. Järkevämpää olisi uskoa, että kuolleet eivät herää ylös eikä Jeesuskaan ole tällä hetkellä ruumillisessa muodossa Jumalan tykönä taivaassa. Jos ei ole ruumiissaan vaan on muuttunut hengeksi, niin mitä järkeä kuolleista heräämisellä olisi? Jos on ruumis, niin missä tämä Jumalan taivas ja valtaistuin sijaitsevat? Ruumis tarvitsee tilan, jossa asua ja elää: sellaisessa tilassa myös Jumalan enkelit ja Jumala itse on Raamatussa esitetty.

Me emme pidä järkevänä uskoa enkeleihin, jotka lentävät siivillään ylös taivaaseen ja laskeutuvat sieltä alas ihmisten tykö. Jos enkelit ovat henkiolentoja, niin ne eivät tarvitse siipiä kyetäkseen liikkumaan maailmassa ja taivaalla. Jos ne ovat ruumiillisia olentoja – lihaa ja luuta – niin siivet eivät kannattaisi niitä: avaruuden painottomassa tilassa siivistä ei ole mitään hyötyä. Raamatun enkelit ovat usein ihmisten kaltaisia ruumiillisia olentoja. Ne voivat syödä ja juoda ihmisten kanssa, niihin voidaan yhtyä sukupuolisesti ja ne voivat yhtyä sukupuolisesti naisiin (miespuoliset enkelit), ja yksi enkeli on jopa paininut Jaakobin kanssa, niin kuin mies miehen kanssa.

Me pidämme kertomuksia enkeleistä epätosina taruina, mutta onko niillä jotakin hyödyllistä hengellistä opetusta Jumalan seurakunnalle tai meille? Me emme tiedä. Monet Raamatun kertomukset ovat osoitetut historiallisesti epätosiksi taruiksi. Myytit ja legendat voivat silti olla hengellisiä opetuksia kohti hyvää ja tasapainoista elämää. Raamatun ohje ”Tee hyvää ja karta pahaa!” on hyvä universaali käsky. Ongelmallista on vain se, miten tietää kaikki se, mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Mooseksen laki ei sitä kerro. Sen monet käskyt ja Jahven teot Vanhassa testamentissa ovat osoitus Raamatun kirjoittajien huonosta moraalista ja vääristyneestä oikeustajusta.

Silmämme ovat avautuneet näissä asioissa, emmekä me pidä enää ehdottoman tosina Raamatun argumentteja koskien kuoleman jälkeisiä asioita. Raamatun kirjoittajien moraalin ja oikeustajun me tuomitsemme paljon huonommaksi kuin mikä on oma moraalimme ja oikeustajumme. Kukaan meistä ei suostuisi noudattamaan Jahven mielivaltaisia, epäoikeudenmukaisia, sadistisia, raakoja ja väärämielisiä käskyjä. Niitä ei ole ollut hyvä noudattaa missään vaiheessa ihmiskunnan historiaa. Ei Jahve itsekään omia käskyjään noudattanut, kun antoi aviorikoksen tehneen Daavidin elää eikä surmannut epäjumalia palvellutta Salomoa. Jumala on puolueellinen tuomioissaan.

Mooseksen lain käskyjen noudattaminen johtaa ihmisten eriarvoiseen kohteluun, syrjintään, sortoon, epäoikeudenmukaisuuteen ja väärämieliseen oikeudettomaan tappamiseen, murhiin ja kansanmurhiin. Kristityn tulee ottaa kantaa tähän asiaan ja sanoa, ovatko Jahven teot ja käskyt Raamatussa oikeamieliset ja hyvät hänen oman oikeustajunsa mukaan. Ei riitä se, että sivuutetaan Mooseksen laki ja Vanha testamentti, koska ”ne eivät kuulu uuteen liittoon”. Jos Jumala on sama Vanhassa ja Uudessa testamentissa, niin silloin tähän kysymykseen tarvitaan kipeästi vastausta. Jos Vanhan testamentin Jahve on eri kuin uuden liiton Jeesuksen kristuksen Jumalaja ja isä – meidän taivaallinen isämme – niin tämä pitäisi pystyä osoittamaan. Pystytkö?

On moraalisesti tuomittavaa pitää kaikkia Jumalan tekoja ja käskyjä hyvinä vain siitä syystä, että se sanotaan Raamatussa. Se on typerää. Jos pidät sokeasti totena sitä, mitä toiset ihmiset ovat sinulle sanoneet ja sanovat, niin annat johtaa itseäsi harhaan. Käytä omaa järkeäsi: jos Jumala on olemassa, niin hän tahtoo sinun tekevän niin. Älä anna eksyttää itseäsi valheilla (Raamattu on kokonaan totta ja virheetöntä Jumalan sanaa; kaikki mitä Jumala tekee Raamatussa on hyvää ja oikein) vaan ota asioista selvää.

Raamatun kirjoittajien moraali ja oikeustaju ovat huonommat kuin nykyään elävien ihmisten. Raamattu ei ole syntynyt ainakaan kokonaan Jumalan hengen vaikutuksesta ja ohjauksesta, jos on ollenkaan. On profetioita, jotka näyttävät sopivan hyvin Nasaretilaiseen Jeesukseen, mutta ne ovat asiayhteydestä irrotetut, kun ne tulkitaan sillä tavalla. Ei voida olla varmoja ainakaan tekstikriittisen tutkimuksen kautta siitä, että Raamatun kirjoitukset ovat yliluonnollisen hengen tai olennon vaikutuksesta syntyneet.

Jos olet hyvä ihminen, niin et voi hyväksyä Jahven pahoja tekoja ja huonoja käskyjä Raamatussa. Voit silti pitää kiinni rakkauden käskystä: rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Sellaista vastaan ei ole mikään laki.

Hakemisto

Kategoria(t): Unitarismi Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti