Uskon pelastamat ja uhrit

YLE TV 1 esitti tänään 10.2.2017 hyvän ohjelman Perjantai: Uskon pelastamat ja uhrit. Ohjelma sisälsi perjantaidokkarin ”Jeesus tulee – olemme valmiit”, joka käsitteli Patrick Tiaisen Uskon sana seurakuntaa ja hengellistä liikettä. Ohjelma herätti minussa joitakin ajatuksia ja muistoja ajastani helluntailaisten ja vapaakirkkoon kuuluvien kanssa 1990- ja 2000- luvuilla.

Muistan, miten menestysteologiasta tutut eksytykset tulivat vapaiden suuntien seurakuntiin 1990-luvun puolivälissä ns. Toronton siunaus ja nauruherätyksen nimisinä. Ihmiset joutuivat näissä kokouksissa hurmoksiin ja alkoivat käyttäytyä sopimattomasti. He nauroivat holtittomasti ja kaatuivat maahan, jossa saivat pakkoliikkeitä ja sätkivät kuin kalat kuivalla maalla. Esiintyi hallitsematonta ruumiin nykimistä, sätkimistä, potkimista, käsien heiluntaa, jne.

Osa päästi suustaan eläinten ääniä kuten sian röhkinää, kanan kotkotusta, karhun murinaa, koiran haukkumista, suden ulinaa, käärmeen sihinää, tms. sopimatonta, jota luultiin Jumalan Pyhän Hengen manifestaatioiksi (sanottiin, että Jumalan henki vaikuttaa ne ilmiöt).

Muistan kokoukset, joissa rukoiltiin joukossa isoon ääneen kielillä. Itse kukin huusi siansaksaksi, mitä sylki suuhun toi, mutta kukaan ei selittänyt (tulkinnut) puhetta suomenkielelle. Joku sihisi tai suhisi kuin käärme syljen lentäessä suusta ja joku toisti yhtä tavua tai sanaa kuin mantraa: ”Ba-ba-ba-ba…” tms.  (muistuttaa etäisesti arameankielen sanaa ”Abba”, joka on suomeksi ”isä”).

Muistan ohjelmassakin mainitun kielillä puhumisen harjoittelun. Ihmisiä kehotettiin kiittämään Jeesusta niin nopeasti, että kieli meni solmuun ja lopulta suusta tuli ulos käsittämätöntä siansaksaa, jota kukaan ei kääntänyt suomenkielelle (miten olisikaan voinut kääntää, koska kieli ei ollut mitään ymmärrettävää kieltä). Osa ”puhui kielillä” kokouksissa maltillisemmin ja heidän puheensa muistutti jonkin verran puhuttua kieltä, mutta koska kukaan ei selittänyt (tulkinnut) puhetta, niin oli mahdotonta sanoa, oliko kieli ymmärrettävää puhetta vai ei.

Sitten muistan lukuisia todistuksia Jeesuksen tekemistä ihmeistä, joista yhtäkään ei todistettu todelliseksi yliluonnolliseksi ihmeeksi. Hauskimmat olivat sitä tasoa, että rahaa oli tullut postiluukusta (joku taloudellista apua tarvitseva oli kertonut puutteestaan veljille, jotka pudottivat rahaa postiluukusta kirjekuoressa). Ikävimmät olivat todistuksia siitä, miten Jeesus on parantanut syövän, mutta sitä ei ollut tapahtunut.

Olin itse saattamassa syöpään kuollutta haudan lepoon, mitä ennen kävin jättämässä hänelle hyvästit kuolinvuoteella ja sain hänet rauhoittumaan kertomalla hänelle evankeliumia Jeesuksesta. Muuan toinen syöpäpotilas parani myöhemmin lääketieteellisten hoitojen kautta, mutta hän oli sitä ennen todistanut pitkän aikaa siitä, miten Jeesus on hänet parantanut. Nämä sielut olivat olleet henkilökohtaisesti tekemisissä ”Uskon sana” tyyppisten menestysteologien kanssa.

Muistan monia todistuksia siitä, miten Jumala on parantanut elimellisesti sairaita jossakin kaukana Afrikassa tai muualla, mitä asiaa ei voitu todistaa. Sanottiinpa Jumalan jopa herättäneen ylös kuolleita. Mitään näistä puheista ei koskaan todistettu, mutta huhut lähtivät nopeasti leviämään siitä, miten ”Jeesus on parantanut ja herättänyt kuolleita siellä ja siellä”.

Muistan sen, miten ihmiset kertoivat parantuneensa kokouksissa päänsärystä ja vastakivuista ja muista epämääräisistä kivuista, joita ei voida silmin nähdä eikä todeta, että parantuminen on tapahtunut. Yhtään elimellistä paranemista ei tapahtunut, niin että olisi voitu todeta sairas tai vammainen ihminen todella parantuneeksi. Kaikki ihmeparanemiset olivat sellaisia, että niistä voi parantua luonnollisen paranemisen tai lääkkeiden kautta tai kyseessä oli psykosomaattisia oireita tai jostakin sairaudesta kärsivän olotilan normaalia muutosta huonosta parempaan. Olo saattoi todellakin parantua monilla näissä tilaisuuksissa, mutta yhtään elimellistä parantumista ei voitu todistaa. Lääketieteellinen diagnoosi vaivasta ja todistus ihmeparanemisesta puuttuivat aina.

Muistan myös sielullisia profetioita ja kehotuksen sanaa, jotka eivät mitä ilmeisimmin olleet Jumalan antamia, vaikka niin sanottiin. Yksityiskohtaisesti en pysty niitä nyt paljastamaan, mutta puhun totta enkä muista tätä asiaa väärin.

Merkille pantavaa näissä kokouksissa oli se, että pyörätuolilla kokouksiin tulleet tai muuten silmin nähden sairaat eivät koskaan parantuneet. ”Jeesus” ei parantanut ketään elimellisesti sairasta: vain epämääräisistä kivuista kärsivät paranivat ja ”jalat kasvoivat pituutta”, niin kuin ohjelmassakin kerrottiin. Sitten oli todellakin niitä tapauksia, joissa valehdeltiin Jeesuksen parantaneen sairaudesta tai tehneen jonkin muun ihmeen, mitä ei ollut tapahtunut.

Miten me voimme tietää, että näissä kokouksissa ja tapauksissa ei vaikuttanut Jumalan pyhä henki? Me tiedämme sen siitä, että ihmiset valehtelivat sen hengen vaikutuksesta ja käyttäytyivät kaikin puolin sopimattomalla tavalla, häpeäksi meidän herramme Jeesuksen kristuksen nimelle ja Jumalalle, hänen isälleen. Jumalan pyhä henki ei johdata koskaan valheisiin ja sopimattomaan käytökseen, jotka ovat syntiä näissä todistamissani tapauksissa.

Mikä on yhteistä näille valheen hengen vaikutuksen alla olleille ihmisille? He kaikki uskoivat kolmiyhteiseen jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. He kaikki palvoivat Jeesusta kristusta, Nasaretilaista, iankaikkisena kaiken luoneena kaikkivaltiaana Jumalana jopa siinä määrin, että isä ei saanut juuri lainkaan ylistystä ja kunniaa ja kiitosta, koska kaikki se osoitettiin tälle toiselle Jeesukselle ja väärälle kristukselle, joka oli saastuttanut pyhän hengen temppeliksi tarkoitetun ihmisen ruumiin. (vrt. 2Tess 2; 2Kor 11:4; 1Kor 3:16-17 ; 6:19-20; 1Piet 4:11)

Miten kolmiyhteisen jumalan kieltävien uskovien kristittyjen kokoukset eroavat näistä kolmiyhteiseen jumalaan ja väärään kristukseen uskovien kokouksista? Niissä ei parane ketään elimellisesti sairasta niin kuin ei heidänkään kokouksissa. Se on yhteistä molemmille. Niissä paranee epämääräisistä kivuista ja säryistä kärsiviä sieluja. Sekin on yhteistä molemmille.

Ero on siinä, että näiden ns. unitaarien kokouksissa ei väitetä vastoin totuutta, että ”Jeesus on parantanut sen ja sen sairauden tai herättänyt ylös kuolleita siellä ja siellä”. Unitaarien kokouksissa pysytään totuudessa ja vaikka silmin havaittavia ihmeitä ei tapahdu, kokevat osallistujat Jumalan läsnäolon ja siunauksen sopivalla tavalla, niin että käytös on moitteetonta.

Unitaarien kokouksissa ei palvota Jeesusta isän vertaisena Jumalana ja kaiken luojana. Siellä opetetaan oikein kristuksen oppia Jumalasta. Siellä rakennutaan yhteisestä uskosta pyhän hengen vaikutuksen alla. Siellä pysytään totuudessa, kun todistetaan Jumalasta ja Jeesuksesta tai puhutaan Jumalan sanaa ja pidetään Jumalan käskyt, joista suurin on rakastaa meidän taivaallista isäämme yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme.

Se on erona ”meidän” ja ”heidän” kokouksissa.

Meidän kokouksissamme ei myöskään opeteta pakanuudesta lähtöisin olevaa sielun kuolemattomuuden oppia eikä ikuista piinahelvettiä, sillä ne ovat Babylonin mysteeriuskonnon eksytystä samoin kuin kolmiyhteisen jumalan oppi.

Kutsu ulos suuresta Babylonista

Kaikissa herätysliikkeiden uskovissa ei ole pahaa valheen henkeä, joka heihin vaikuttaisi. Osa heistä on aitoja Jumalan lapsia, joissa Jumala asuu henkenä ja vaikuttaa henkensä kautta ajatuksia, tahtomista ja tekemistä ja puhetta. Heidät erottaa eksyneiden ja väärien joukosta mm. siitä, että he eivät käyttäydy sopimattomasti. He eivät ole mukana ns. ”Hengen uudistus” liikkeessä, jossa edellä mainittuja ilmiöitä esiintyy. He puhuvat myös oikein Jumalasta ja Kristuksesta, niin että eivät sekoita heitä puheessaan toisiinsa.

Jumalan kansaa on paljon kolmiyhteiseen jumalaan uskovien joukossa. Heitä on kansankirkossamme, helluntaissa ja muissa vapaissa suunnissa. Jumala kutsuu heitä ulos suuresta Babylonista ja eroon portosta, joka rakentuu katolisten isien laatimien uskontunnustusten ja opetusten varaan. Suuresta Babylonista lähdetään ulos siten, että hylätään ne väärät uskontunnustukset ja harhaopit – sanoudutaan niistä irti. Silloin vapaudutaan myös niistä vitsauksista, jotka on varattu katoliseen uskoon perustuvalle portolle, ja päästään ensimmäiseen ylösnousemukseen, Karitsan häihin. (Ilm 17:1-19:10)

Hakemistoon

Lukemista

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.