Kysely

Kysyimme blogin julkaisijalta muutamia asioita. Tässä on hänen vastauksensa.

Uskotko sinä, että Jeesus kristus on Jumala?

En. Jeesus kristus on ihminen. Jumala ei ole ihminen eikä ihminen ole Jumala. Jumala ei voi olla ihminen eikä ihminen voi olla Jumala. Jumala voi asua ihmisessä, mutta ihminen ei voi olla Jumala.

Uskotko, että Jumala asui kristuksessa, kun hän eli ihmisenä maan päällä ja kärsi ristillä?

Uskon.

Uskotko sinä, että Jumala ja kristus ovat yhden ja saman olevaisen kaksi eri ”persoonaa”?

En. Jumala ja kristus ovat kaksi kokonaan eri olevaista. Molemmilla on oma tietoisuus, joka on eri kuin sillä toisella. Jumala sanoo ”minä olen” ja kristus sanoo ”minä olen”, joten molemmat ovat eri olevaisia. Jumalalla on oma tahto, mieli, tunteet, ajatukset, tieto ja muistot. Kristuksella on oma tahto mieli, tunteet, ajatukset ja muistot. Molemmilla on siten oma tietoisuus ja he ovat kokonaan kaksi eri olevaista, eivät yhden ja saman olevaisen kaksi eri persoonaa.

Uskotko sinä, että Jeesus on jaettu kahteen osaan ”luontonsa” mukaan, niin että hänen jumalallinen luontonsa on isän vertainen Jumala ja hänen inhimillinen luontonsa on ”ihminen kristus Jeesus”?

En. Kristusta ei ole jaettu kahtia Jumalaksi ja ihmiseksi. Kristus on täysi jakamaton ihminen, jonka Jumala on korottanut kaikkien herraksi ja jota sanotaan sen vuoksi ”jumalaksi”, että hän edustaa Jumalaa tuomitessaan ja hallitessaan tulevaa maailmaa. Samasta syystä on sanottu jumaliksi Moosesta ja Israelin tuomareita, kun he hallitsivat Israelin kansaa ja tuomitsivat heitä Jumalan tahdon mukaan. Jeesus sanoi ”jumaliksi” niitä, joille Jumalan sana tuli ja jotka tuomitsivat kansaa saamansa Jumalan sanan mukaan. Jos he erehtyivät tuomioissaan, niin he olivat siitä vastuussa Jumalalle, meidän isällemme ja Jeesuksen kristuksen Jumalalle ja isälle. (2Moos 4:16; 7:1; 18:12-27; 21:6; 22:8-9; 1Sam 2:25; Psa 82:1, 6; Joh 10:31-38; Apt 5:31; 7:27, 35; Hebr 2:10-11) Jeesusta sanotaan jumalaksi myös sen vuoksi, että hän hallitsee ikuisesti kuninkaana ja sitä ikuista kuningasta kutsutaan jumalaksi, vaikka hän on ihminen, jota Jumala on voidellut pyhällä hengellä ja korottanut hänet kaikkien herraksi kuolleista herättämisen jälkeen. (Hebr 2:5ss; 1:9; Psa 45; Apt 10:38; Psa 2:7-9; Hebr 1:5; 5:5; Apt 13:33; Efe 1:20-23)

Kristus on ihminen ja jumala yhtä aikaa, koska häntä sanotaan jumalaksi, vaikka hän on ihminen. Kristus on myös ihminen ja herra yhtä aikaa, koska häntä sanotaan herraksi ja Jumala on korottanut hänet kaikkien herraksi. Sanalla herra ja jumala ei tarkoiteta Jeesuksesta puhuttaessa sitä, että hän on isän vertainen jumala. Niillä sanoilla tarkoitetaan sitä, että Jumala on korottanut hänet herraksi ja jumalaksi kaikille luoduille olennoille, mutta hän ei ole isän vertainen kaiken luonut kaikkivaltias ja iankaikkinen jumala. Jeesus kristus on luotu ihminen, jolle Jumala on antanut kaiken vallan maan päällä ja taivaissa kuolleista herättämisen jälkeen. (Matt 28:18)

Uskotko sinä, että Jeesus on ollut isän tykönä ennen maailman luomista ja osallistunut luomiseen yhdessä isän kanssa?

En. Minä uskon, että Jeesus kristus on ihminen samalla tavalla kuin me olemme, kuitenkin sillä poikkeuksella, että hän ei tehnyt syntiä. Jeesus kristus on kokonaan ihminen henkeä, sielua ja ruumista myöten. Jeesus kristus on täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ruumiineen. Jeesus kristus ei ole iankaikkinen henki ihmisen ruumiissa. Jos olisi, niin hänellä ei olisi elämän alkua ja hän olisi isän vertainen Jumala. Jos Jeesus olisi ensimmäinen luotu olento ja enkelien yläpuolella hierarkiassa jo ennen maailman luomista, niin miten hän voisi olla ihminen ja sellainen ikivanha henkiolento yhtä aikaa olematta kaksi eri olentoa? Jos hän olisi ollut isän tykönä taivaassa ennen maailman luomista, niin hän ei olisi lainkaan ihminen vaan olisi ikivanha henkiolento ihmisen ruumiissa. Mielestäni tätä tulkintaa on perusteltu huonommin kuin sitä, että Jeesus kristus sai alkunsa äitinsä Marian kohdussa eikä hän ole ollut olemassa sitä ennen.

Uskotko, että Jeesus kristus sikisi pyhästä hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta? Uskotko, että Joosef ei ole Jeesuksen biologinen isä.

Minun mielestäni on paremmin perusteltua uskoa, että Jeesus kristus ei syntynyt neitsyestä, mutta koska tätä on mahdotonta todistaa näin jäljestäpäin ja Matteuksen evankeliumin alkua on vaikea selittää muuten kuin neitsyestä syntymisen teorialla, niin jätän kantani avoimeksi. Sillä ei ole kovin suurta merkitystä, onko Jeesus syntynyt neitsyestä vai ei, koska hän on Mariasta syntyneenä joka tapauksessa täysi ihminen sen sijaan, että olisi Jumala ihmisen ruumiissa tai ikivanha taivaallinen henkiolento ihmisen ruumiissa. Toki neitseestä syntymisen kieltävä tulkinta on järkevämpi ja se on helpompi ymmärtää. Raamatun kirjoitusten tulee olla pelastukseen riittävän tiedon ymmärtämisen suhteen niin selvää ja yksinkertaista, että pieni lapsi ja mökin mummokin voi sen ymmärtää. Sen vuoksi neitsyestä syntymistä ja Jeesuksen olemista isän tykönä ennen maailman luomista ei tule pitää sielujen pelastumisen kannalta merkittävänä tietona, joka tulisi pitää totena tai hylätä siihen uskominen harhaoppina. Apostolien teoissa ei puhuttu näistä asioista mitään, kun rukoiltiin kaiken luonutta Jumalaa (isää) ja julistettiin evankeliumia käytännön elämässä. (Apt 4:24-31; 17:22-32) Siitä huolimatta sieluja pelastui julistetun Jumalan sanan kautta (evankeliumin kautta).

Mitä ihmisen tulee pitää totena voidakseen pelastua?

Jumala päättää viime kädessä sen, mitä ihmisen tulee uskoa ja pitää totena voidakseen pelastua. Totena pitämistä tärkeämpää on olla uskollinen Jumalalle ja hänen pojalleen: totella heitä. Jos sielun pelastuminen olisi tiedon määrästä ja totena pitämisestä kiinni, niin silloin Jumala olisi vaatinut eri aikoina eri tietomäärän ja eri tietojen totena pitämisen pelastavalta uskolta. Vanhan testamentin ja patriarkkojen aikana ei ollut tietoa evankeliumista, joka tuli pitää totena, jotta voitiin pelastua. Kristuksen kuolema ristillä ja ylös nouseminen kuolleista oli vain profeettojen tiedossa ja se on ilmoitettu pelkkinä esikuvina tai profetian sanana vähän kerrassaan, mutta niihin profetioihin uskominen ei ole ollut muinaisina aikoina pelastumisen ehto. Sen sijaan uskollisuus Jumalaa kohtaan on ollut kaikkina aikoina pelastumisen ehto: se, miten kohtelemme lähimmäisiä ja suhtaudumme kaiken luoneeseen Jumalaan.

Näin evankeliumin aikakaudella pidän uudestisyntymisen ehtona sitä, että pidetään totena todistus, jonka mukaan Jumala on herättänyt kuolleista poikansa Jeesuksen kristuksen. Tätä sanomaa tulisi julistaa ihmisille kaikkialla, sillä se on ainoa toivo iankaikkisesta elämästä syntiä tehneille ja kaikille tähän maailmaan syntyneille ihmisille. Kaikki ihmiset syntyvät kuolevaisina ja katoavaisina Aatamin tekemän synnin vuoksi ja vain Jumalan armosta on mahdollista saada iankaikkinen elämä hänen poikansa Jeesuksen kristuksen kuolleista heräämisen kautta, jonka kautta meidät on synnytetty uudesti elävään toivoon evankeliumin sanan kautta.

Mitä tahdot sanoa blogin lukijoille näin lopuksi?

Rakastakaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseänne. Älkää langettako toisistanne vääriä tuomioita pelkästään sen perusteella, miten joku opillisia asioita ymmärtää. Suvaitkaa toisianne ja erimielisyyksiä yhteisössä, jossa uskovina elätte ja toimitte. Tehkää toisille sitä hyvää, mitä tahdotte heidän tekevän teille. Älkää tehkö toiselle mitään sellaista, mitä ette tahdo hänen tekevän teille. Kohdelkaa toisianne hyvin ja ajatelkaa toisen parasta, älkää vain omaa parastanne.

Jumala on hän, joka tuomitsee oikein ja hän on antanut kaiken tuomiovallan pojalleen Jeesukselle kristukselle, meidän herrallemme. Jokaisen meistä on tultava hänen vanhurskaan tuomioistuimensa eteen. Älkää langettako sen tähden mitään tuomiota ennen kuin aika on.

Jos tuomitsette kristuksen ruumiin ulkopuolelle eri tavalla Jumalaan ja kristukseen Jeesukseen uskovia veljiä, niin miten Jumala suhtautuu teihin, jos olette tuominneet väärin? Jos sanotte, että te ette ketään tuomitse, mutta Jumalan sana tuomitsee ja Jumala tuomitsee sanansa kautta, niin mitä jos olette tulkinneet virheellisesti Raamattua ja Jumala ei tuomitsekaan sen mukaan, miten te ymmärrätte Raamattua? Kuka on silloin väärämielinen tuomari?

Olkoon Jumala teitä kohtaan armollinen ja antakoon teille anteeksi, jos olette muita väärin tuominneet, sillä te ette ole tienneet sitä, mitä teette ja minkä varmaksi olette väittäneet. Vilpittömät erehdykset saa anteeksi, mutta miten teidän sitten käy, jos jatkatte väärää tuomitsemista ja seurakunnan hajottamista opin perusteella?

Siirry tästä linkistä uudesta elämästä kertovaan kirjoitukseen ja saakoon Jumala vaikuttaa meissä kaikissa sitä uuttaa elämää henkensä ja sanansa kautta, joka pysyy meissä, kun uskomme, että Jeesus kristus on Jumalan poika.(1Joh 4:9-16)

Hakemisto

Mainokset
Kategoria(t): Oppi. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s